En bil er et smukt produkt, som integrerer ekspertise fra mange fag. At skabe en bil kræver en stor fælles indsats samt flid og hårdt arbejde af ingeniører, designere, teknikere, kunstnere og arbejdere. Škoda har produceret biler meget længe. At fortælle firmaets historie er ligesom at fortælle historien om verdens bilisme. Få selskaber (kun 4 i verden) kan prale af 100 års ekspertise og erfaring indenfor bildesign og -produktion.
Det hele begyndte i 1895 med 2 unge mænds fælles bestræbelser med at fremstille cykler og motorcykler i familievirksomheden Laurin & Klement. I 1905 kom bilerne på scenen. Startfasen i bilproduktionen var en succeshistorie lige fra begyndelsen. I 1925 fulgte fusionen med Škoda Pilsen. Firmaet kunne glæde sig over en umådelig fremgang i produktionen af smukke køretøjer med mange fine detaljer og slog rekorder ved internationale konkurrencer.
Fremgangen blev først stoppet efter udbruddet af 2. verdenskrig - fulgt af en periode med socialisme; men fabrikken klarede at holde trit med vesten. I 1991 vendte Škoda tilbage til de globale markeder under VW koncernens vinger. De mange års forskning og konstante fremgang har ført til nutidens produktion af unikke biler, som tilfredsstiller de høje krav, som kunderne stiller til såvel æstetik som teknik.
Škodas logo har udviklet sig gennem årene og strækker sig helt tilbage til år 1895 hvor Škoda blev grundlagt frem til i dag med logoet som du kender det nu.
Den version af logoet der i dag påtrykkes bilerne, helt i krom og på en sort baggrund, skal udtrykke de nutidige værdier: ungdom og præcision.